2013. július 25., csütörtök

Fehér-víz parkoló – Fehér-tavi-csúcs

Fehér-víz autóbusz megállóhely parkoló (925 m) – a sárga jelzésen Zsázsa-forrás elágazás (1200 m, 1:00 ó) – Forbergi-rét (1252 m, 0:10 ó) – Zöld-tó (1545 m, 1:50 ó) – Vörös-tó (1811 m) – Kék-tó (1865 m) – Karó-tavi-átjáró (2118 m) – Fehér-tavi-csúcs (2229 m, 2:00 ó) – Zöld-tó (1545 m, 1:40 ó) – Forbergi-rét (1252 m, 1:30 ó) – Zsázsa-forrás elágazás (1200 m, 0:10 ó) – a kék jelzés elágazása jobbra (1058 m, 0:25 ó) – a kék jelzésen Matlárháza (885 m, 0:50 ó). Teljes menetidő: 9:35 óra.

A Fehér-víz autóbusz megállóhely parkolójából a sárga jelzésű széles erdei úton indulunk a Zsázsa-forrás felé. A forrás közelében lévő útelágazástól balra, a hídon át vezető sárga jelzésen folytatjuk tovább utunkat a Forbergi-réten lévő újabb elágazásig, majd továbbra is a sárga jelzést követve jutunk el a Zöld-tavi-völgybe, a Zöld-tó partján, a Karbunkulus-torony (2137 m) alatt álló Zöld-tavi menedékházhoz, ahol a csúcstámadás előtt felfrissülhetünk kissé.

A menedékháztól továbbra is a sárga jelzésű keskeny, meredek ösvény vezet a Vörös-tavi-völgybe. Itt előbb elmegyünk a Vörös-tó mellett, majd később a Kék-tó fölötti emelkedő végén átlósan traverzálva, felső részén láncokkal biztosítva érjük el a völgy zárlatában található Karó-tavi-átjárót. A Karó-tavi-átjáróból kb. 30-40 perc a Fehér-tavi-csúcs, amelyre meredek, törmelékes sziklalejtőn jutunk fel. Visszafelé ugyanezen az útvonalon, vagy pedig a Zsázsa-forrástól a kék jelzésen Matlárházára.

FIGYELEM:
Ø  Az útvonal Zöld-tó – Fehér-tavi-csúcs közötti része november 1-től június 15-ig a téli zárlat miatt lezárva.
Az út nehézsége: nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Zöld-tó (1545 m)
Ø  Zöld-tavi menedékház (1551 m)
Ø  Vörös-tó (1811 m)
Ø  Kék-tó (1865 m)
Ø  A Fehér-tavi-csúcs a Magas-Tátra keletről nézve első csúcsa.
Ø  A Fehér-tavi-csúcsról szép kilátás nyílik a Lomnici-csúcsra és a Jég-völgyi-csúcsra délnyugati irányban, a Késmárki-Fehérvíz-völgy zárlatára, valamint a Bélai-Tátra gerincére és a Szepesi-Magurára keleti irányban.
Ø  A Fehér-tavi-csúcs első ismert megmászója az ismert angol utazó, Robert Townson volt 1793-ban, de nem kétséges, hogy pásztorok, zergevadászok, valamint a csúcs északkeleti gerincén rezet bányászó bányászok már korábban is feljutottak a csúcsra.

Az útvonal teljes hossza: 20,22 km.
Ebből emelkedő rész: 9,49 km. (47 %)
Ebből süllyedő rész: 10,72 km. (53 %)
Legmagasabb pont: Fehér-tavi-csúcs (2229 m.)
Legalacsonyabb pont: Matlárháza (885 m.)
Szintkülönbség: 1344 m.
Összes emelkedés: 1309 m. (13,8 %-os meredekség)
Összes süllyedés: 1347 m. (12,6 %-os meredekség)
Legmeredekebb szakasz felfelé: 50 %, 300 méter hosszban a Karó-tavi-átjáró előtt.
Legmeredekebb szakasz lefelé: 50 %, 300 méter hosszban a Karó-tavi-átjáróból leereszkedve.
Lehetséges útvariációk:
Ø  Matlárháza (885 m) – a kék jelzésen Zsázsa-forrás elágazás (1200 m, 1:30 ó.) – a sárga jelzésen Forbergi-rét (1252 m, 0:10 ó.) – Zöld-tó (1545 m, 1:50 ó.)  – Fehér-tavi-csúcs (2229 m, 2:00 ó.) – Zöld-tó (1545 m, 1:40 ó.) – Forbergi-rét (1252 m, 1:30 ó.) – Zsázsa-forrás elágazás (1200 m, 0:10 ó.) – kék jelzés elágazása jobbra (1058 m, 0:25 ó.) – a kék jelzésen Matlárháza (885 m, 0:25 ó.). Teljes menetidő: 10:05 óra.

Forrás, magassági profil és virtuális túra: http://kamnahory.sk; 250 tátrai túra

8 megjegyzés:

1. A Zöld-tó környékén van iható forrás?

Válaszok
    1. Útközben van a Zsázsa-forrás, az elvileg iható.

Törlés
  2. Holnap ide megyünk! :)
    A fehér- tavi- csúcsra!
    2005- ben mar voltam fent rajta.
    Alig várom!

3. Üdv!
    A fehér-víz parkolóba el lehet jutni tömegközlekedéssel Tátralomnicból?

4. Üdv!
    Igen, Lysa Polana-ba vagy Zár-ba menő buszokkal két megálló.
    Jelszó: Sárga Fal.

VálaszTörlés
  5. Üdv. Most hétvégén szeretnénk megmászni a fehér tavi csúcsot. A kérdésem az lenne, hogy tud valaki egy aránylag megbízható oldalt ahol az előrejelzéseket meglehetne nézni? Ahogy látom pont esőt mond szinte végig az egész hosszúhétvégére.

Válaszok
    1. Nem sokat ér az előrejelzés 1 héttel indulás előtt. Érdemes több oldalt figyelni, de biztosra szinte sosem lehet menni. Ezen az oldalon is van előrejelzés, én személy szerint több helyen is megnézem, ilyen a www.tatry.sk/pocasie/ oldal is.

üdv. O.

Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...