Brocken-hegyi kísértet (ködkísértet) a hegyekben Hír

2014/08/26
Jasiński-csorba (Pościel Jasińskiego)
Reggel vagy késő délután, néha még tiszta időben is köd tölti ki az alattunk lévő katlanokat. Ha szerencsénk van, ilyenkor egy érdekes légköroptikai jelenségnek lehetünk szemtanúi. Amennyiben oldalról kapjuk a megvilágítást, és a felhők alattunk helyezkednek el, láthatjuk a hegymászók körében babonás tisztelettel övezett Brocken-hegyi kísértetet, vagy más néven ködkísértetet. A ködkísértet igazából nem más, mint a fotót készítő személy árnyéka abban a felhőben, amely az alatta fekvő völgyben elvonul. A ritka légköroptikai jelenség úgy keletkezik, hogy a megfigyelő a saját árnyékát látja meg abban a felhőben, ami az alatta levő völgyben vonul el. Az árnyék fejrészét szivárvány veszi körül, a jelenséget a ködfoltra vagy a felhőre vetülő fehér ív kíséri. A Brocken-hegyi kísértet légköri fényjelenségnek, más néven fotometeornak számít, akárcsak a szivárvány vagy a délibáb.
Kis-Zerge-hegy (Mały Kozi Wierch)
Amennyiben egy szikla szélén vagy egy kiemelkedő ponton állunk, a hátunk mögött elhelyezkedő nap és az alattunk elvonuló felhők között, saját árnyékunk jelenik meg az alattunk lévő felhők fölött, fejünket vagy egész testünket pedig a szivárvány színeiben pompázó glória övezi. Ez a jelenség úgy keletkezik, hogy a ködcseppeken vagy a felhő vízcseppjein a fény összetevőire bomlik.
Ez az egyik legvonzóbb téma a természetfotósok számára, amely ritkaságának és a jelenség rövid ideig tartó láthatóságának köszönhetően mindig elismerést arat, hiszen nem könnyű rövid idő alatt megtalálni a jó beállításokat. A jelenség főleg ősszel látható, nyáron szinte kizárólag a magas hegyekben fordul elő, ahol a meredek gerincek alatt intenzív a páralecsapódás. A légköroptikai jelenség neve a németországi Harz-hegységben lévő Brocken-hegyről származik, ahol a feljegyzések szerint első alkalommal megfigyelték azt.

Az átok
Az összeesküvés elméletek és a paranormális jelenségek hívei hisznek abban, hogy a Brocken-hegyi kísértet látványa átkot jelent a megfigyelőre nézve – hitük szerint az önmagát szivárványszínű glóriában megpillantó személy a hegyekben fog meghalni. Ezt a babonát a két világháború közötti évek egyik legnagyobb lengyel hegymászója, a kritikus és újságíró Jan Alfred Szczepański találta ki majd népszerűsítette a turisták tömegei előtt, akik látták ezt a jelenséget. Természetesen egyetlen tanulmány sem készült arra nézve, hányan hatlak meg a hegyek között azok közül, akik látták a ködkísértetet. De talán érdemes lenne egy ilyen felmérést elvégezni. A babona szerint az átok csak akkor szűnik meg, ha háromszor egymás után sikerül megpillantani a Brocken-hegyi kísértetet. Sőt! Akivel ez a szerencsés eset megtörténik, valószínűleg örökre biztonságban érezheti magát a hegyekben. Ismét felmerül a kérdés, hogy volt-e olyan, hogy valaki, aki már háromszor is látta a ködkísértetet, a hegyekben halt meg? Nos és mi van azokkal, akik több mint háromszor látták a ködkísértetet?...
Az előző bekezdés utolsó kérdése bizony nem értelmetlen, és különösen fontos nekem, aki olyan szerencsésnek mondhatom magam, aki több mint három alkalommal látta a ködkísértetet. Attól függően, hogyan számolom, ez nekem eddig 7 és néhány tucat közötti alkalommal sikerült. Ha a napokat számolom, amikor láttam Brocken-hegyi kísértetet, akkor 7 és 9 között mondanám, mert pl. 2009-ben a Śnieżkán (Óriás-hegység, Csehország) kétszer – felfelé és lefelé is – láttam a ködkísértetet. Ezzel szemben azoknak az eseteknek a száma, ahányszor a kísértet megjelent, majd eltűnt, meghaladja a több tucatot. Például az Alpokban, a Col du Galibier régióban kb. 40 percig folyamatosan megjelent majd eltűnt a ködkísértet, így csak itt több tucatszor láttam. Mivel mindig van nálam kamera, így már 7-9 alkalommal sikerült megörökíteni ezt a jelenséget.

Lengyel-Tátra, 2008. augusztus 18.
A Tátrában, a Sas út bejárása közben,  a Kis-Zerge-hegyről (Mały Kozi Wierch, 2228 m) pillantottam meg életemben először ezt a jelenséget, melyet korábban csak könyvekből és képeslapokról ismertem.

Lengyel-Tátra, 2008. augusztus 19.
Másnap, ismét csak a Sas úton, a Jasiński-csorba (Pościel Jasińskiego, 2125 m) környékén ismét láttam egy ködkísértetet, így a vele való találkozásaim száma két nap alatt megduplázódott.