Gyerekkel a hegyekbe Hír

2015/09/16
A hegyek a szenvedélyünk. Amikor családunk gyermekkel gyarapodott, döntés előtt álltunk, hogy átmenetileg lemondjunk-e a hegyekről, vagy vágjunk neki a gyerekkel együtt. Többször találkoztunk azzal a véleménnyel, hogy azok a szülők, akik a kisgyermeket magukkal viszik a hegyekbe, alapjában önzőek. Biztosan ennek is megvan az oka. Nem akartunk lemondani a szeretett hegyeinkről, így aztán hármasban indultunk neki. De ez nem jelenti azt, hogy visszaéltünk a gyerek helyzetével. Ésszerű útvonaltervezéssel, valamint a gyerek biztonságának szem előtt tartásával egy kirándulás a hegyekben az egész család számára örömet okozhat. Mint játszani a játszótéren, vagy rajzfilmeket nézni a TV-ben, vagy egész nap ismerkedni a természettel.

Hogyan készüljünk fel egy túrára, ha gyerekkel indulunk a hegyekbe?
Először is meg kell találni a megfelelő babahordozót. A jó babahordozónak kényelmes üléssel, megfelelő hordozórendszerrel, két pontos biztonsági övvel és esővédővel kell rendelkeznie. Egy babahordozónál nagyon fontos opció az eső elleni védelem. Ne feledjük, hogy egy klasszikus babahordozó hátizsákba csak olyan gyereket lehet beletenni, aki már képes ülni.
Egy egész napos kirándulásra, melyre nem csak a mama és a papa indul el, a babahordozó rekeszeiben nem tudunk minden szükséges dolgot elrakni. Kell legalább még egy személy, akinek a hátizsákjába betesszük a megfelelő mennyiségű italt és harapnivalót, melyre a gyermeknek a nap során szüksége lehet.
Azok között a dolgok között, melyeket becsomagolunk, kell lennie a gyermek számára egy teljes öltözet váltóruhának, többek között kabáttal, sapkával, tartalék cipővel. A gyermek számára a legkisebb vízmedence is valóságos tó, melyben nagyon könnyen el tudja áztatni a cipőjét. Tavaszi és őszi túrákon legyen nálunk kesztyű, mivel a gyermek a babahordozóban ülve sokkal hamarabb megfázik, mint az őt a hátukon vivő, folyamatosan mozgó felnőttek. Elengedhetetlen a megfelelő faktorszámú fényvédő krém, valamint a rovarok elleni védelmet nyújtó szerek.
Kisgyermeknél természetesen szükség van néhány eldobható pelenkára, nedves törlőkendőre, és valami olyanra, amelyre a gyermeket kényelmesen le tudjuk fektetni, amikor tisztába kell őt tenni, vagy amikor alszik. Amikor a gyerek már kicsit idősebb, és elalszik a babahordozóban, szükség lehet egy kényelmes nyakhevederre.
Ne feledkezzünk meg a használt pelenkák, valamint a hulladék elhelyezésére szolgáló szemeteszsákról sem. A hegyekben kirándulva játékszerekre nem nagyon van szükség, a természet kincsei éppen eléggé lekötik a gyermek figyelmét.
Ha egész napos túrára indulunk, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű folyadékot, szendvicset, joghurtot, gyümölcsöt, édességet. Kisgyermekkel túrázva lehetőleg legyen nálunk egy termoszban forró leves, egy másik termoszban pedig meleg víz. Ne feledkezzünk el az esőnek is ellenálló, megfelelő minőségű cipőről és kabátról.
Ne hagyjuk otthon a térképet és az iránytűt, hiszen felelősek vagyunk önmagunkért és a gyermekért is, és ha lehet, óvakodni kell az eltévedéstől. Egész napos kirándulásra vigyünk magunkkal túrabotot, és előre számoljunk a visszaútban előttünk álló ereszkedéssel. Amikor a gyermek már képes járni, túra közben időnként a saját lábán haladjon, a hátára adjunk egy kis hátizsákot, tegyünk rá hevedert, amellyel szinte pórázon vezetve tudjuk őt biztonságban magunk mellett vezetni.
Az útvonal tervezése során vegyük figyelembe a gyakori megállásokat, a térképeken olvasható szintidőkhöz adjunk hozzá jó néhány percet, órát. Egy kirándulás, amely a térkép szerint 4-5 órát vesz igénybe, gyerekkel akár 8 óráig is eltarthat. Az idősebb gyerekeknek fontos a megfelelő motiváció. Ilyen lehet pl. a menedékházakban a pecsétek gyűjtése, vagy pedig a jelvények, kitűzők megvásárlása. Ezeken kívül megfelelő motiváció lehet egy jégkrém vagy egy fagylalt ígérete is…
Ezzel az írással minden szülőt arra próbálunk ösztönözni, hogy ismertessék meg gyermekeikkel saját szenvedélyüket…