Karácsony a Rainer-kunyhóban

2012/12/18
A Tarajkáról a kunyhóhoz vezető utat néhány évvel ezelőtt újították fel és tették hozzáférhetővé a fogyatékkal élők számára is.

Ez nem egy vár, vagy egy kastély, hanem egyike a hegyi menedékházaknak, ez a Rainer-kunyhó. A Tarajkáról hozzá vezető utat néhány évvel ezelőtt újították fel és tették hozzáférhetővé a fogyatékkal élők számára is. Ez egyike azon kevés turistautaknak, amely lehetővé teszi számukra, hogy egészen közelről élvezhessék a tátrai csúcsokra nyíló kilátást.
Képzeljünk el egy keskeny erdei ösvényt: jobbra meredek lejtők, magas lucfenyők, balra összedobált kövek és sziklák jégcsapokkal és mohával. Csendesen sétálunk a szállingózó hóesésben, néhány perc, és a Rainer-réten vagyunk. Az itt álló kis házban felmelegedhetünk és felfrissülhetünk, és ha megfelelő időben járunk itt, akkor megcsodálhatjuk a hóból épített Betlehemet, melyet a ház gazdája épít fel minden télen. Abban a pillanatban léptem hozzá, amikor kezébe vette a lapátot, és elkezdte lapátolni a friss havat, és megkérdeztem tőle, milyen itt a Karácsony? „Néhány évvel ezelőtt itt töltöttem a Karácsonyt. Csodálatos este volt, fénylőn világított a telihold, csillogott a hó, én pedig éjfélkor mentem le Ótátrafüredre. Hajnali kettőkor jöttem vissza, sétáltam az erdőben, felejthetetlen élmény volt”.

Karácsony a Tátrában   Rainer-kunyhó-1
A Rainer-kunyhó 2004-ben
Karácsony a Tátrában Rainer-kunyhó-1
Forrás: Faragó Imre

Azzal a gondolattal mentem tovább a vízesések felé, hogy ez a kunyhó valódi menedék. Mindenki előtt nyitva áll az ajtaja, járnak erre síelők, tolókocsival közlekedők, sőt, még maga II. Erzsébet angol királynő is, aki szlovákiai látogatása során nagy érdeklődést tanúsított a „Tátra határok nélkül” projekt iránt, és meglátogatta a Tarajka és a Rainer-kunyhó közötti akadálymentesített útvonalat. A projektben eddig több mint 30 km. hosszúságú jelzett turistautat tettek akadálymentessé a Tátra és a Pieninek különböző részein a fogyatékkal élők számára.

A menedékház a Rainer-réten eredetileg 1865-ben épült. Már a kezdeti években Rainerkának nevezték, ezzel is tisztelegve a Magas-Tátra első menedékházának építtetője, Tátrafüred akkori bérlője, Rainer János György előtt. Később, 1884-ben, amikor Alsóerdőfalva község a saját költségén a szálláslehetőségek javítása céljából a menedékház közelében felépítette a Zerge szállót, a Rainer-kunyhó gazdasági épületként funkcionált. Miután a Zerge szálló 1980-ban összedőlt, az erősen elhanyagolt állapotban lévő Rainer-kunyhón az akkori Tátrai Nemzeti Park (TANAP) vezetősége elvégeztette a legszükségesebb javításokat, és konzerválta az állapotát. A kunyhó 1997-ig várt a megújhodásra, amikor is a késmárki középiskolai tanár, Dr. Peter Petras kibérelte, és a mai napi bérlőként üzemelteti. 1998-tól ismét nyitva áll a nagyközönség előtt, mint a TANAP információs központja, ahol ajándéktárgyakat is vásárolhatunk. Általában felkelti az ide betérők kíváncsiságát a kis térben látható tátrai teherhordó kiállítás, ahol régi, hagyományos anyagokból készült hegymászó eszközök, a teherhordók használati tárgyai, pl. hordkeret és régi, a XX. század elejéről származó sílécek is láthatók.

A Rainer-kunyhó gyakori megállóhelye az erre járó turistáknak, akik megcsodálják a Tar-pataki-vízesések szépségét, vagy pedig a Magas-Tátra fő turistaútján, a Felső turistaúton kirándulnak. Ha a téli szezonban a havas tájban sétálunk, és a hótól már megfagytak ujjaink, érdemes ide betérni egy rumos teára.