Jutalom a korán kelőknek Hír

2016/07/06
Korán kellett kelniük a Radnóti Színház társulatának azon tagjainak, akik nyaralásuk egyik napját a Magas-Tátra főgerincének keleti végén álló Fehér-tavi-csúcs (Jahňací štít) meghódítására szánták. Szállásunkról, Tátralomnicról a „hatórási” busszal utaztunk át a pár megállónyira található Fehér-víz (Biela Voda) autóbusz megállóig, innen már gyalog vágtunk neki a folyamatosan emelkedő Késmárki-Fehérvíz-völgyének (Dolina Bielej vody). A völgyben vezető sárga jelzésen kb. másfél órányi gyaloglás után fordultunk be a Zöld-tavi-völgybe (Dolina Zeleného plesa), ahol 9.30-kor értük el a Zöld-tavi menedékházat (Chata pri Zelenom plese).

Az 1551 méter magasan álló menedékháztól 2,5 órán keresztül tartó, időnként igen meredek úton jutottunk fel a csúcsra. A sárga jelzés először a Vörös-tó (Červené pleso), majd a Kék-tó (Belasé pleso) mellett vezetett el bennünket a Kék-tavi-torony (Belasá veža) alatt elterülő morénalejtőre, ahol június vége ellenére is hatalmas hómezőkön kellett átvágnunk. A környéken rengeteg, feltűnően szelíd zergék fotózására volt alkalmunk. Ezután következett magashegyi túránk legizgalmasabb része: láncokkal megerősített szakaszon kellett felmásznunk a Karó-tavi-átjáróba (Kolový priechod), amely egy hágó a Karó-tavi-völgy (Kolová dolina) és a Vörös-tavi-völgy (Červená dolina) között. Ebből a nyeregből meredek, helyenként kitett úton kapaszkodtunk fel a 2229,6 méter magasan fekvő csúcsra.
Túránk legmagasabb pontjából csodálatos kilátásban volt részünk, déli irányból az utunk során már többször is megcsodált gránit csúcsok sorakoztak: a Weber-csúcs (Malý Kežmarský štít), a Késmárki-csúcs (Kežmarský štít), a Lomnici-csúcs (Lomnický štít), a Téry-csúcs (Malý Pyšný štít), a Zöld-tavi-csúcs (Baranie rohy), a Papirusz-csúcs (Čierny štít) és a Vörös-tavi-csúcs (Kolový štít). Nyugatra a Karó-tavi-völgy (Kolová dolina) és benne a Karó-tavacska (Kolové pleso) volt látható. Északról a Bélai-havasok mészkő csúcsai „fehérlettek”: a Murány (Muraň), a Hollókő (Havran), a Határ-hegy (Ždiarská vidla), a Bolond Gerő (Hlúpy vrch), a Mészárszékek (Jatky) és a Homlokos (Bujačí vrch). Keletről a Zerge-csúcsot (Kozí štít) és az alatta kanyargó, fölfelé már megismert turista ösvényt láthattuk, mellette a különböző színekben csillogó tavacskákkal.
Jó félórányi pihenést és nézelődést követően 13.00-kor indultunk visszafelé a felfelé már megtett úton, majd kb. 1,5 órányi ereszkedés után a Zöld-tavi menedékházban megálltunk egy jéghideg sörre, mely mellett egyöntetűen kijelentettük, hogy megérte korán kelnünk!
A túra során társaim voltak: Adorjáni Bálint, Ágoston Gábor, Bodon Károly, Gazsó György, Lakatos Dóra, Rétfalvi Tamás, Szávai Viktória, Széplaki Nóra, Tóth Sándor, Őri Zsófia.
Lejegyezte és fotók: Sziva Zoltán

A túra során készült fotók megtekinthetők a www.borzsonyihiuzok.hu Picasa webalbumában.