Rovátka / Prielom (2288 m) Hír

2015/08/26
A Rovátkán történő átkelés az egyik legszebb túra a Tátrában, azoknak mindenképpen, akik szeretik, ha növekszik az adrenalin. A Rovátka nevű hágó (Sedlo Prielom) tengerszint feletti magassága 2288 méter.  A turisták túlnyomó többsége a Tarajkáról (Hrebienok) indul a Rovátkára, ahová siklóval is feljuthatnak, megspórolva ezzel jó 20 perc gyaloglást. Az itt megspórolt erőre szükségünk is lesz a túra során. Tarajkáról a kék jelzésű ösvény vezet a Hosszú-tavi menedékházhoz (Zbojnícka chata, 1960 m), ez kb. 2 óra 30 percet vesz igénybe. Az elszaporodott szúféléknek köszönhetően az út elején láthatjuk a Rainer-kunyhót is, melyet korábban sűrű erdő takart el. Az erdőből kiérve a Nagy-Tarpataki-völgy törpefenyő sávjában haladunk tovább, ahol a Nagy-Tar-patak zúgása kíséri utunkat. Sok turista megpihen a hidaknál, amely kétszer is keresztezi a patakot. A felső híd után már csak 30 perc, és a meredek törmeléken elérjük a Hosszú-tavi menedékházat. A házban elfogyaszthatunk egy finom fokhagymalevest, vagy ihatunk egy csapolt kofolát. A frissítő után nekivághatunk a Rovátkára vezető útnak, amely továbbra is a kék jelzésen halad.

A hágóig kb. 1 óra 15 perc az út. Az útnak ez a része teljesen magashegyi jellegű. Elhaladunk két tátrai tó mellett, melyek vize a nyári hónapokban is dermesztően hideg. Láthatunk hófoltokat, melyek itt egész évben megmaradnak. A völgy egy kisebb völgyben végződik, ennek neve Mauksch-völgyecske (más néven Vörös-pataki-katlan, szlovákul Divá kotlina). A hágó alatt éles sziklákon kell felmászni, ahol fokozottan óvatosnak kell lennünk, nehogy köveket mozdítsunk ki, és ezzel veszélyeztessük az alattunk haladók testi épségét.
A kemény mászás után vár minket a jól megérdemelt szép kilátás, visszafelé, a Nagy-Tarpataki-völgyre, valamint a másik oldalon a Poduplaszki-völgyre.  Ezután láncok mellet ereszkedünk le a Poduplaszki-Mormota-völgy felső katlanába, a Fagyott-tó katlanába. Ettől a szakasztól sokan félnek, de csak azért, mert elfelejtették, hogy a hegyek veszélyesek is lehetnek. Láncok mellett ereszkedünk le, a fémhágcsók, amelyeket a sziklafalba építettek, inkább az ellenkező irányban haladóknak jelentenek segítséget. A Rovátkáról 1:45 alatt érünk át a Lengyel-nyeregbe. Azok, akikben van még elég erő, innen felmehetnek a Kis-Viszoka (Východná Vysoká) csúcsára. A Lengyel-nyeregből aztán a zöld jelzést követve juthatunk le a Sziléziai-házhoz, ez kb. 1 óra 30 percet vesz igénybe. Az útvonalon elhaladunk egy kisebb vízesés-szerű vízfolyás, vagy inkább csöpögés mellett, ezt úgy hívják, hogy Örököseső (Večný dážď). A hegyi szálloda előtt fekszik az ismert Felkai-tó (Velické pleso). A szállodába érkezve kifújhatjuk magunkat és kinyújtózhatunk, majd az ott várakozó terepjáróval 5 €-ért lemehetünk Tátraszéplakra. Persze gyalog is lemehetünk, az 5 km-es út kb. 1 óra 15 perc alatt tehető meg. E napi túránknak ez az utolsó fázisa a leginkább lehangoló, mivel nagyrész szúette fenyőfák maradványai között vezet. Azt hiszem, a Rovátkára vezető túrát semmi esetre sem szabad kihagyni tátrai túraterveinkből.