Egy túrában minden, ami Tátra Hír

2015/01/15
Három nap a felső szférában: két hegyi menedékház, két meredek hágó, két festői völgy és egy impozáns csúcs. 2009-ben voltam először a Magas-Tátrában, a 11 éves Olivérrel, vezetővel, szervezett úton. Jól hangzott a Csontváry-festményekből ismert Tarpataki-völgy, valamint a Vörös-torony-hágó, a helyszínen ámultam-bámultam, lenyűgözött a hely. Azóta többször is jártam a Magas-Tátrában, egyik kedvenc európai hegységem. Idén Gabival elmaradt a Dolomitokba, a Sellára tervezett via ferrata túránk, ezért augusztusban olyan helyet kerestem helyette, amivel magam is elbírok, aránylag közel van, látványos, és a túra közben nem jövünk le a felső emeletről, azaz fent alszunk a csúcsok alatt legalább két napig. Adta magát a Tátra, méghozzá az öt éve (félig) bejárt útvonal: a Tarpataki-kör, a Kis-Viszoka csúccsal és a Rovátka hágóval kiegészítve. Két turistaházzal: az egyik a legnépszerűbb, legmagasabb, a Téry ház, a másik a régebben leégett, azóta újraépített Rabló ház, mindkettő 2000 méteres magasság körül.

Gyorsan leszerveztem itthonról a szállást, félpanzióval, hogy az ennivalót ne cipeljük. Új úton mentem a kocsival, mert el akartam kerülni mind a magyar, mind a szlovák útdíjas autópályákat. Salgótarján felett léptük át a határt, majd Rimaszombatot (Rimavská Sobotá), Tisovec-t és Poprádot érintve értünk be Ótátrafüredre (Stary Smokovec, 1000 m). Rövidebb, gyorsabb és olcsóbb volt bármelyik eddig kipróbált autóútnál. Délután három körül indultunk neki a hegynek. Mehettünk volna a siklóval is, de úgy gondoltam, hogy az 5,5 eurós parkolódíjjal kiköltekeztük magunkat a szlovák infrastruktúra-fejlesztés javára. Amúgy is csak fél órányi séta visz fel a Tarajkára (Hrebienok, 1263 m), utunk első állomására. Mielőtt ráfordultunk a Kis-Tarpataki-völgyre (Malá Studená doliná), végigmentünk az erdőn a piros jelzésen a Zamkovszky menedékházig. A látvány siralmas volt, mintha atomtámadás pusztított volna. A szélvihar tíz év alatt kétszer kaszálta le a lucfenyvest, a kidőlt fákról pedig elszaporodtak a falánk szúk, egyre kevesebbet hagyva az erdőből. Bízzunk abban, hogy egyszer újraéled.
A Szép kilátás! blog teljes cikke itt olvasható!