Két lengyel fiatal 19,5 óra alatt végigfutotta a Bélai- és a Magas-Tátrát Hír

2020/09/23
Két lengyel fiatalember, Jakub Mężyk és Kacper Kłoda elképesztő teljesítményt hajtott végre. A „Tátra meghódítás” projekt keretében 19,5 óra alatt tették meg a Ždiartól Kuźnice-ig terjedő 64 km távolságot a hegyen keresztül! A futók által követett útvonal a következő volt: Zár (Ždiar, Strednica) – Kopa-hágó (Kopské sedlo) – Zöld-tó (Zelené leso) – Kő-pataki-tó (Skalnaté plseo) – Tarajka (Hrebienok) - Sziléziai ház (Sliezsky dom) – Poprádi-tó (Popradské pleso) – Tengerszem-csúcs (Rysy) – Halastó (Morskie Oko) – Mormota-hágó (Świstówka Roztocka) – Lengyel-Öt-tó völgye (Dolina Pięćiu Stawów Polskich) – Zerge-csorba (Kozia Przełęcz) – Murowaniec menedékház (Schronisko Murowaniec) – Kuźnice.
Már az út eleje bővelkedett izgalomban. „Hajnali 4 órakor kezdtük a futást Zár Strednica síközpontban, ahonnan a Széles-nyereg (Široké sedlo) felé indultunk. Egy szakaszon leveszítettük a nyomot, és egyszer csak találkoztunk egy medvével. Gondoltuk, hogy nincs egyedül, ami eléggé sztresszelt minket, emiatt sokat vesztettünk a tempóból” – emlékezik vissza Kuba Mężyk. A futás egyik legérdekesebb pillanata volt, amikor a Tengerszem-csúcson átléptünk a lengyel oldalra. „Kb. 39 km megtétele és közel 9 óra erőfeszítés után jutottunk el a Poprádi-tóhoz, ahol néhány lány étellel, itallal és bíztató szavakkal várt ránk. 30 perc múlva indultunk tovább a Lengyel-Tátra és Lengyelország legmagasabb csúcsa, a Tengerszem-csúcs felé, amit kb. 45 km után értünk el. 12 órás futás után kicsit nehezebben megy a koordináció, ezért óvatosan küzdöttük le a láncokkal biztosított következő szakaszt, majd kellemes kocogással értük el a tengerszemet (Czarny Staw pod Rysami).”
Érdemes hozzátenni, hogy a futók azt tervezték, hogy másnap a Nyugati-Tátrában folytatják a futást, de végül úgy döntöttek, hogy ezt a szakaszt októberre halasztják. Akárhogy is, nagy bravúrt vittek véghez – gratulálunk hozzá!
Hogy kik ezek a srácok? Mindketten 1999-ben születtek, és Ustroń-ban élnek. Mindig is rajongtak a hegyekért – Kacper mint szikla- és hegymászó, Kuba mint ultramaratoni futó.