Milyen következményei lehetnek, ha letérünk a jelzett turistaútról Hír

2021/08/16
Különösen a nehezebb, omladékosabb és veszélyesebb helyeken tűnik különösen fontosnak a jelzett útvonal betartása. Ezt sajnos sok túrázó figyelmen kívül hagyja, akik egyáltalán nincsenek tudatában annak, hogy ez milyen veszélyt jelenthet másokra nézve. Csak augusztus második hétvégéjén többször hívták a TOPR hegyimentőit olyan balesetekhez, amelyekben egy sérült személyt a magasabban fekvő területekről lezuhanó kövek sebesítették meg. Ilyen helyzet spontán módon is kialakulhat, de a felettünk magasabban mozgó emberek okozhatják. Néha pusztán a véletlen műve, néha pedig rendkívüli felelőtlenség. Karolina Welhan beszámolója az augusztus 7-i eseményekről, melyek a Lengyel-Öt-tó völgyéből (Dolina Pięciu Stawów Polskich) Miedziane-hágóba (Szpiglasowa Przełęcz) vezető útvonalon történtek:

„Gyönyörű idő volt, így sokan voltak az ösvényeken is. A láncok előtt nagyon hosszú sor állt, mivel a hágóba felfelé és a Halastótól (Morskie Oko) a Lengyel-Öt-tó völgyébe ereszkedők egymás mellett haladtak (valamivel több, mint egy órát vártunk a sorban). Végül, ahogy egyre közelebb kerültünk a láncokhoz, az egyik úriember úgy döntött, hogy elkezd mászni az ösvény mellett, hogy elkerülje a sorban állást. Öt perc múlva már 5-6 ember követte, annak ellenére, hogy a többiek kérték őket, hogy ne tegyék, mert nemcsak magukat, hanem másokat is veszélyeztetnek. Erre azonban egyáltalán nem reagáltak...
Egy idő után kövek kezdtek hullani. A magasabban állók figyelmeztették az alul lévőket, kiabáltak, amikor egy kő lezuhant. Amikor felmásztunk a láncokon, hirtelen lezuhant egy nagy kő – az én fejem fölött elszállt, de a mögöttem lévő személyt a nyakán találta el. Még szerencse, hogy a fiú abban a pillanatban a láncba kapaszkodott, mert a zuhanó kő könnyen leteríthette volna. Így „csak” egy karcolás, vér és duzzanat maradt utána. Szerencsére nem követett minket senki, mert ha igen, akkor azt biztosan fejen találta volna. Nincsenek szavak arra, ami történt. A barátaim ugyanabban az időben voltak a Sas úton (Orla Perć), kapcsolatban voltunk. Azt mondták, hogy a helyzet ott is ugyanez volt. Az oldalt előző, a köveket elindító turisták kijelentették, hogy ez az ő dolguk, és ők csak önmagukért felelősek”
Saját magunk és mások érdekében legyünk óvatosak a zsúfolt turistautakon. Különösen nyáron, amikor nagy a turistaforgalom, a türelem és a megértés nemcsak a kultúra, hanem a biztonság része is. Ha a helyzet úgy kívánja, viseljünk sisakot, hiszen csak egy életünk van.