Matlárháza – Kopa-hágó Hír

2016/09/01
Matlárháza (885 m) – a kék jelzésen a sárga jelzés elérése (1058 m) – Zsázsa-forrás elágazásig (1200 m, 1:30 óra) – Nagy-Fehér-tó (1612 m, 1:45 ó) – Elülső-Kopa-hágó (1780 m) – Kopa-hágó (1749 m, 0:30 ó). Vissza ugyanezen az útvonalon 3:00 óra. Teljes menetidő 6:45 óra.
Matlárházáról, a Tátra körúttól a kék jelzésen indulunk északnyugat felé, majd a Loisch-forrás közelében érjük el az erdőt, ahol az út enyhén emelkedni kezd. Széles erdei úton haladunk, néhányszor keresztezünk más erdei utakat, majd hamarosan elérjük a Késmárki-Fehérvíz-völgyben vezető sárga jelzést. A kereszteződéstől a sárga jelzéssel együtt megyünk tovább a Késmárki-Fehér-víz mentén, hamarosan átmegyünk egy széles fahídon a patak bal partjára, és kis idő múlva megérkezünk a Zsázsa-forráshoz.

A forrástól mintegy 100 m-re található útelágazástól egyenesen megyünk tovább a kék jelzésű széles erdei úton, egészen egy gyér tisztáson található esőbeállóig. Innen balra térünk az erdőben folytatódó, immár keskenyebb erdei útra, és enyhe emelkedéssel jutunk egyre magasabbra. Feljebb, az út legmeredekebb szakaszán kétszer keresztezzük a Fehér-patakot, majd kavicsos ösvényen szinte egyenesen haladó út végén érkezünk meg a Fehér-tavi-völgybe, a Nagy-Fehér-tóhoz. A tótól egyenesen megyünk tovább a Bélai-domb délnyugati oldalában, három rövid, füves szerpentinen jutunk fel az Elülső-Kopa-hágó füves nyílásába, majd innen a tisztáson át néhány perc múlva megérkezünk a Magas-Tátra geográfiai határára, a Kopa-hágóban található útjelző táblához.

FIGYELEM:
Ø  A Nagy-Fehér-tó – Kopa-hágó közötti útvonal november 1-től június 15-ig a téli zárlat miatt lezárva!
Az út nehézsége: közepesen nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Nagy-Fehér-tó (1612 m)
Az útvonal teljes hossza: 9,4 km.
Legmagasabb pont: 1780 m (Elülső-Kopa-hágó)
Legalacsonyabb pont: 885 m (Matlárháza)
Szintkülönbség: 895 m.
Lehetséges útvariációk:
Ø  Matlárháza (885 m) – a kék jelzésen a sárga jelzés elérése (1058 m) – Zsázsa-forrás elágazásig (1200 m, 1:30 óra) – Nagy-Fehér-tó (1612 m, 1:45 ó) – Elülső-Kopa-hágó (1780 m) – Kopa-hágó (1749 m, 0:30 ó) – Hátsó-Rézaknák-völgye – Murány alatti elágazás (1083 m, 2:00 ó) – Javorina (1000 m, 0:30 ó). Teljes menetidő 6:15 óra.

Forrás és magassági profil: http://kamnahory.sk; 250 tátrai túra; Fotó: ephoto.sk