Tátrai babonák – Ne indulj el másodjára ugyanarra Hír

2015/06/13
Babonák – meglehetősen kiterjedt témakör, különösen, ami a hegyeket illeti. Akár hiszünk benne, akár nem, azt hiszem fontos kérdés mindannyiunk számára. Vannak közöttünk olyanok, akik szinte a babonák rabjai, és vannak olyanok, akik csak legyintenek ezekre, és nem törődnek velük. Én a mindennapi életben biztosan a második csoportba tartozom. Nem érdekel, ha egy fekete macska átszalad előttem az úton, vagy ha felborul a sótartó, ami a régi hagyomány szerint veszekedést jelent. Ugyanakkor a hegyekben megpróbálom magam mögött hagyni a mindennapi élet dolgait, és így a gondolkodásom 180 °-os fordulatot vesz. Azt nem tudom, mi okozza ezt nálam. Lehet, hogy az a tény, hogy a hegyek veszélyesek, és az őket körülvevő babonák további rejtélyeket tartogatnak. Talán azért, mert a hegyekben mindig azt az elvet vallom, hogy jobb félni, mint megijedni, és fel kell készülni mindenre. Talán azért, mert gyakran találkoztam azzal, hogy a babonák, hiedelmek figyelmen kívül hagyása sokak számára veszélyes helyzetet eredményezett, miközben ezek figyelembe vétele sokuk életét megmenthette volna.

A hegyekben soha ne vágj neki másodjára ugyanannak az útnak. Ha mégis nekivágsz, vállald a következményeket.”
2010 nyara. A Kápolna-csúcs (Kościelec) sokadik sikertelen megközelítése. Gyönyörű idő, nyugodt égbolt, gyenge szellő, ami nagyban segítette a haladást. Anyámmal együtt a Karb-hágóban (Przełęcz Karb) álltunk, amikor hirtelen távoli mennydörgést hallottunk – egyszer, kétszer, tízszer. Kellő mérlegelés után az ereszkedés mellett döntöttünk. Már a Gąsienicai-Zöld-tó (Zielony Staw Gąsienicowy) közelében jártunk, amikor megállapítottuk, hogy minden megnyugodott körülöttünk. Bár jól ismertük a babonát, de azt gondoltuk, a visszafordulás megéri a kockázatot. Milyen ostoba is az ember, amíg nem koppintanak a fejére. Miután ismét tettünk néhány lépést a csúcs felé, egy villámcsapást láttunk magunk előtt, amely elzárta előttünk az utat, majd ezt olyan mennydörgés követte, mintha bombát dobtak volna le a közelben. Látni kellett volna, milyen gyorsan elértük a menedékházat…
A mai napig nem tudom, hogy értelmezzem a történteket – ez véletlen egybeesés volt, vagy talán egy figyelmeztetés, hogy biztonságban visszatérjünk a szállásunkra. De azt tudom, hogy ha nem menekülünk le a hegyről, a kirándulás rosszul végződött volna számunkra. Hiszen néhány perccel a házba történő megérkezésünk után elszabadult a pokol. Az ég olyan sötét lett, mint a kátrány, fújni kezdett a szél, majd esni az eső, és csak a fejünk felett keringő vihar bömbölését lehetett hallani. Tényleg nem tudom, hogy azok az emberek, akiket a szabad ég alatt ért a vihar, hogyan élhették túl ezt az egészet.

Sok babona fűződik a Tátrához. Sokan azt mondják, hogy ha gyakran tapasztalunk irracionális érzéseket, jobb, ha visszafordulunk, mint ha tovább mennénk, vagy válasszunk egy másik útvonalat, még ha az nehezebb is. Megfontolandó azonban, hogy ha nem ismerjük a babonákat, rossz benyomást tesz-e ránk, ha például fekete lepkével, vagy apácával találkozunk? Természetesen nem. Így minden eseményt a véletlennek vagy a balszerencsének tulajdonítunk. Lehet, hogy ezek a babonák éppen azért alakultak ki, hogy megvédjenek minket bizonyos helyzetekben? Azt hiszem, ezt mindenki saját szemszögéből fogja értékelni…
Hisszük vagy nem hisszük, figyelni érdemes…