Séta hágóvassal a mormoták fölött Hír

2014/03/13
Ezt a túrát egynaposra tervezzük – úgy, hogy beleférjen a Csorbai-tó és a Szoliszkó menedékház közötti sífelvonó működési idejébe. A mintegy 500 méter szintkülönbséget fölfelé mindenképp a felvonóval kívánjuk leküzdeni. Háromnegyed nyolcra érünk a parkolóba, s mivel az első felvonó csak fél kilenckor indul, van elég időnk reggelizni és átöltözni. Korán kelő, lesiklásra készülő, autóik mellett matató hódeszkás és síelő sporttársak, egy mentőkutyát pórázon vezető férfi, valamint a Hegyi Mentő Szolgálat kirendeltsége mellett haladunk el, miközben fokozatosan kirajzolódik előttünk a Szoliszkó-gerinc eleje – rajta egyelőre csak parányi játékkocka a menedékház.

A felvonón nagyon hideg van, és erős szél fúj a magasban, viszont a látvány rabul ejti háromtagú csapatunkat: a kristálytiszta mélykék ég alatt vakítóan fehér hóval fedett lejtők, amerre a szem ellát. Jó darabon belátunk a Furkota-völggyel szomszédos Malompataki-völgybe is.
A menedékház környékén kőkemény hó mindenütt. Néhány síelő készül a lecsúszásra a már-már viharos szélben, mi pedig a ház mellett a völgy felé vesszük az irányt, remélve, hogy senki nem vesz észre bennünket. A hóból alig kilátszó, háromnyelvű tábla ugyanis arról tájékoztat: november 1-je és június 15-e között a megcélzott turistaút le van zárva. Irdatlan mennyiségű hó van a lábunk alatt, de szerencsére a felszíne acélosan kemény. A szél süvít, és a völgy sem vár bennünket tárt karokkal; szinte azonnal olyan meredek lejtőn találjuk magunkat, hogy egyértelművé válik: innen csak a hágóvasak segítségével juthatunk tovább.
Két kisebb sziklacsoport viszonylagos védelmében látunk hozzá a felcsatoláshoz. Hamar kiderül, a részemre kiutalt, kissé régimódi hágóvasak túl keskenyek a bakancsomra. El sem indultam, és máris itt a túra vége?! Tamással megkíséreljük kézzel feszegetni a merev acélt, de ez lehetetlen. Felvetem, hogy cseréljünk. Vasa könnyen és precízen a lábamra kerül, ő viszont ugyanúgy kínlódik az enyémmel; valahogy mégis felveszi – nem illeszkedik pontosan, de használhatónak tűnik. Elindulunk.