Tarajka – Rovátka Hír

2013/10/31
Tarajka (1284 m) – a zöld jelzésen Bilík-menedékház (1255 m) – Tar-pataki-vízesések elágazás (1200 m, 0:15 ó) – Nagy-vízesés (1226 m) – Kis-vízesés (1258 m) – Rainer-rét (1290 m, 0:20 ó) –  a kék jelzésen Rainer-rét elágazás (1304 m) – a Nagy-Tar-patak alsó és felső hídja – Kanalastorma-tó (1831 m) – Nagytarpataki-Hosszú-tó (1898 m) – Hosszú-tavi menedékház (1960 m, 2:30 ó) – Buchholtz-tavak (1958 m) – Rovátka (2288 m, 1:15 ó). Vissza ugyanezen az úton 3:30 óra. Teljes menetidő 7:50 óra.

A Tarajkáról a zöld jelzésű turistaúton indulunk észak felé. A Bilík menedékházat magunk mögött hagyva az erdőben szerpentineken ereszkedünk le a Tar-pataki-vízesések melletti elágazásig, majd a vízesések fölött elhaladva jutunk el a Rainer-rétre, a Rainer-kunyhóhoz. A tisztásról a kék jelzésű széles erdei úton megyünk tovább, amely a piros jelzésű Felső turistaút keresztezése után hirtelen keskeny erdei ösvénnyé változik. Ezen folytatjuk tovább utunkat az erdőhatár széléig, ahonnan szép kilátás nyílik a Nagy-Tarpataki-völgyre, jobb felé a Közép-orom gerincére, balra pedig a Nagyszalóki-csúcs szikláira és vályúira.

Az út a törpefenyő övezetben visz tovább, a völgy középső részén enyhén emelkedik egy hatalmas szikla, az ún. Tüzelőkő felé. Ezt elhagyva hamarosan egy korláttal ellátott hídhoz érkezünk, melyen átkelünk a Nagy-Tar-patakon. Ezután törmelékes terepen, két szerpentinen át a patak egy keskeny, sziklás vályújához érkezünk. A meredek sziklalépcsőkön a sziklafalba erősített láncok segítségével mászunk fel, majd egy újabb, immár korlát nélküli hídhoz érkezünk. Ezen átjutva magunk mögött hagyjuk a patakot, és egy meglehetősen meredeken emelkedő sziklás ösvényen érkezünk meg a Kanalastorma-tóhoz. A tó felett elhaladó ösvény (egy helyen újabb vasláncokkal biztosítva) ezután jobbra kanyarodik, majd egy hosszú traverzálás után érjük el a Hosszú-tavi menedékházat. A menedékháztól a völgy alján haladunk, majd a Buchholtz-tavakat magunk mögött hagyva a Rovátka-katlanon keresztül enyhén emelkedünk a Vörös-pataki-katlan felé. Itt törmelékes-kavicsos lejtőn emelkedünk egyre feljebb, majd egy magasan fekvő vályúban érkezünk meg a Rovátkára.
 FIGYELEM:
Ø  A Hosszú-tavi menedékház – Rovátka közötti szakasz fáradságos, csak tapasztalt turistáknak!
Ø  Abban az esetben, ha a Rovátkára vezető utat nyári hó borítja, az áthaladáshoz fokozott óvatosság szükséges!
Ø  A Hosszú-tavi menedékház – Rovátka közötti útvonal november 1-től június 15-ig a téli zárlat miatt lezárva!
Az út nehézsége: nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Bilík-menedékház (1255 m)
Ø  Tar-pataki-vízesések
Ø  Rainer-kunyhó (1320 m)
Ø  Kanalastorma-tó (1831 m)
Ø  Nagytarpataki-Hosszú-tó (1898 m)
Ø  Hosszú-tavi menedékház (1960 m)
Ø  Buchholtz-tavak (1958 m)
Ø  A Rovátkáról szép, bár korlátozott kilátás nyílik a Nagy-Tarpataki-völgyre és a Litvor-völgyre.
Az útvonal teljes hossza: 7,9 km.
Legmagasabb pont: 2288 m (Rovátka)
Legalacsonyabb pont: 1200 m (Tar-pataki-vízesések elágazás)
Szintkülönbség: 1172 m.
Lehetséges útvariációk:
Ø  Tarajka (1284 m) – a zöld jelzésen Bilík-menedékház (1255 m) – Tar-pataki-vízesések elágazás (1200 m, 0:15 ó) – Nagy-vízesés (1226 m) – Kis-vízesés (1258 m) – Rainer-rét (1290 m, 0:20 ó) –  a kék jelzésen Rainer-rét elágazás (1304 m) – a Nagy-Tar-patak alsó és felső hídja – Kanalastorma-tó (1831 m) – Nagytarpataki-Hosszú-tó (1898 m) – Hosszú-tavi menedékház (1960 m, 2:30 ó) – Buchholtz-tavak (1958 m) – Rovátka (2288 m, 1:15 ó) – Lengyel-nyereg alatti elágazás (0:45 ó) – Poduplaszki-Fagyott-tó (2047 m) – Litvor-völgy – Litvor-tó (1863 m) – Poduplaszki-völgy – Karám-rét – Erdészház a Bialka-réten (1018 m) – Lysza Polana (971 m, 5:00 ó). Teljes menetidő 10:05 óra.

Forrás és magassági profil: http://kamnahory.sk, 250 tátrai túra; Fotó: hiking.sk