Tarajka – Tar-pataki-vízesések – Hosszú-tavi menedékház Hír

2012/12/05

Tarajka (1284 m) – a zöld jelzésen Bilík-menedékház (1255 m) – Tar-pataki-vízesések elágazás (1200 m, 0:15 ó) – Nagy-vízesés (1226 m) – Kis-vízesés (1258 m) – Rainer-rét (1290 m, 0:20 ó) –  a kék jelzésen Rainer-rét elágazás (1304 m) – a Nagy-Tar-patak alsó és felső hídja – Kanalastorma-tó (1831 m) – Nagytarpataki-Hosszú-tó (1898 m) – Hosszú-tavi menedékház (1960 m, 2:30 ó). Összesen 3:05 óra, vissza ugyanezen az úton 2:30 óra. Teljes menetidő 5:35 óra.

A Tarajkáról a zöld jelzésű turistaúton indulunk észak felé. A Bilík menedékházat magunk mögött hagyva az erdőben szerpentineken ereszkedünk le a Tar-pataki-vízesések melletti elágazásig, majd innen már a kék jelzésen a vízesések fölött elhaladva jutunk el a Rainer-rétre, a Rainer-kunyhóhoz.

A tisztásról széles erdei úton megyünk tovább, amely a piros jelzésű Felső turistaút keresztezése után hirtelen keskeny erdei ösvénnyé változik. Ezen folytatjuk tovább utunkat az erdőhatár széléig, ahonnan szép kilátás nyílik a Nagy-Tarpataki-völgyre, jobb felé a Közép-orom gerincére, balra pedig a Nagyszalóki-csúcs szikláira és vályúira. Az út a törpefenyő övezetben visz tovább, a völgy középső részén enyhén emelkedik egy hatalmas szikla, az ún. Tüzelőkő felé. Ezt elhagyva hamarosan egy korláttal ellátott hídhoz érkezünk, melyen átkelünk a Nagy-Tar-patakon. Ezután törmelékes terepen, két szerpentinen át a patak egy keskeny, sziklás vályújához érkezünk. A meredek sziklalépcsőkön a sziklafalba erősített láncok segítségével mászunk fel, majd egy újabb, immár korlát nélküli hídhoz érkezünk. Ezen átjutva magunk mögött hagyjuk a patakot, és egy meglehetősen meredeken emelkedő sziklás ösvényen érkezünk meg a Kanalastorma-tóhoz. A tó felett elhaladó ösvény (egy helyen újabb vasláncokkal biztosítva) ezután jobbra kanyarodik, majd egy hosszú traverzálás után érjük el a Hosszú-tavi menedékházat.
Az út nehézsége: közepesen nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Bilík-menedékház (1255 m)
Ø  Tar-pataki-vízesések
Ø  Rainer-kunyhó (1320 m)
Ø  Kanalastorma-tó (1831 m), Nagytarpataki-Hosszú-tó (1898 m)
Ø  Hosszú-tavi menedékház (1960 m)
Az útvonal teljes hossza: 6,6 km.
Legmagasabb pont: 1960 m (Hosszú-tavi menedékház)
Legalacsonyabb pont: 1200 m (Tar-pataki-vízesések elágazás)
Szintkülönbség: 760 m.
Javított forrás, grafika és videó: http://kamnahory.sk