Lysza Polana – Rovátka Hír

2016/08/04
Lysza Polana (971 m) – a kék jelzésen a Poduplaszki-völgyben – Erdészház a Bialka-réten (1018 m) – Poduplaszki-rét (1140 m) – Karám-rét (1300 m) – Kacsa-völgyi-vízesés – Litvor-völgy – Litvor-tó (1863 m) – Poduplaszki-Fagyott-tó (2047 m) – Lengyel-nyereg alatti elágazás (5:00 ó) – Rovátka (2288 m, 0:30 ó). Vissza ugyanezen az úton 5:00 óra. Teljes menetidő: 10:30 óra.
Igényes magashegyi túra a Poduplaszki-völgyben, amely a legszebb és leghosszabb, a hegység főgerince alá felfutó völgy a Magas-Tátra északi részén. Lysza Polanán a parkolóból a Bialka-patak Lengyelországba vezető hídja felé indulunk, majd a híd előtt balra kanyarodunk az innen induló kék jelzésű turistaútra. A völgyben felfelé keresztezünk egy kisebb patakot, majd a Bialka-patak mentén, jelentős emelkedő nélkül érkezünk a nagy kiterjedésű Bialka-rétre, az ott álló erdészházhoz. A tisztáson át, egy esőbeálló mellet elhaladva a Poduplaszki-völgy alján megyünk tovább. Újabb patakot keresztezünk, majd áttérünk Bialka-patak bal oldalára, ahol hamarosan átmegyünk a Poduplaszki-Békás-patak hídján. Ezután ismét átmegyünk a Bialka-patak jobb oldalára, és két újabb patak keresztezése után magasra nőtt öreg fák között hamarosan elérjük a Karám-rétet. Jobbra lenyűgöző látvány nyílik a Békás-gerinc tornyaira és a Molnár masszívumára.

A tisztásról ismét erődben megyünk tovább, eleinte enyhén emelkedve, később már a törpefenyőben meredeken szerpentinezve a Kacsa-völgy küszöbéig, ahonnan jobbra láthatjuk a Kacsa-völgyi-vízesést. Előttünk kinyílik a tér, és láthatóvá válik a Poduplaszki-völgy zárlatának hatalmas sziklaamfiteátruma. Az ösvény élesen balra kanyarodik a teraszos Litvor-völgybe, ahol a Litvor-tó található. Elmegyünk a tó mellett, aztán meredeken haladunk a völgy zárlata, a Litvor-átjáró, majd azon át a Fagyott-tó katlana felé. A turistaút jobbról kerüli meg Felkai-csúcs északkeleti falának tövében fekvő Poduplaszki-Fagyott-tavat, majd a katlan déli végén megérkezünk a Lengyel-nyereg alatti útelágazáshoz. Innen a Kis-Viszoka északnyugati hegyoldalának széles, kavicsos-törmelékes lejtőjén traverzálunk, majd mászunk egyre magasabbra a törmelékes hegyoldalon egy sziklavályú felé. A vályú bal oldalán a sziklafalba épített láncok segítik a feljutást végcélunk, a Rovátka keskeny bemetszésébe.

FIGYELEM:
Ø  A Bialka-rét – Rovátka közötti útvonal november 1. és június 15. között a téli zárlat miatt lezárva!
Ø  A felmenet a Rovátkára a völgyben egyhangú, később fáradságos, csak felkészült turistáknak!
Ø  A völgy felső részén nyáron is előfordulhatnak hóval borított területek, ezeken fokozott óvatosság szükséges!
Az út nehézsége: nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Karám-rét (1300 m)
Ø  Litvor-tó (1863 m)
Ø  Poduplaszki-Fagyott-tó (2047 m)
Az útvonal teljes hossza: 13,5 km.
Legmagasabb pont: 2288 m (Rovátka)
Legalacsonyabb pont: 971 m (Lysza Polana)
Szintkülönbség: 1317 m.
Lehetséges útvariációk:
Ø  Lysza Polana (971 m) – a kék jelzésen a Poduplaszki-völgyben – Erdészház a Bialka-réten (1018 m) – Poduplaszki-rét (1140 m) – Karám-rét (1300 m) – Kacsa-völgyi-vízesés – Litvor-völgy – Litvor-tó (1863 m) – Poduplaszki-Fagyott-tó (2047 m) – Lengyel-nyereg alatti elágazás (5:00 ó) – Rovátka (2288 m, 0:30 ó) – Hosszú-tavi menedékház (1960 m, 1:00 ó) – Rainer-rét feletti elágazás (1304 m, 1:55 ó) – a piros jelzésen Tarajka (1284 m, 0:35 ó). Teljes menetidő 9:00 óra.
Ø  Lysza Polana (971 m) – a kék jelzésen a Poduplaszki-völgyben – Erdészház a Bialka-réten (1018 m) – Poduplaszki-rét (1140 m) – Karám-rét (1300 m) – Kacsa-völgyi-vízesés – Litvor-völgy – Litvor-tó (1863 m) – Poduplaszki-Fagyott-tó (2047 m) – Lengyel-nyereg alatti elágazás (5:00 ó) – Rovátka (2288 m, 0:30 ó) – Hosszú-tavi menedékház (1960 m, 1:00 ó) – Rainer-rét feletti elágazás (1304 m, 1:55 ó) – Tátralomnic (850 m, 1:30 ó). Teljes menetidő 9:55 ó.

Forrás, magassági profil és virtuális túra: http://kamnahory.sk; 250 tátrai túra