Három-forrás – Kapor-völgy – Kapor-csúcs Hír

2016/08/18
Három-forrás (1141 m) – a kék jelzésen Kis-hát alatti kereszteződés (1104 m, 0:30 ó) – jelzés nélküli elágazás az Alsó-Nefcer-vízeséshez (1160 m) – a zöld jelzés elágazása a Hincó-völgy torkolatánál (1411 m, 2:30 ó) – Hincó-völgy – Felső-Kapor-hágó (2180 m, 2:15 ó) – a piros jelzésen Kapor-csúcs (2363 m, 0:30 ó). Vissza ugyan ezen az útvonalon 5:45 óra. Teljes menetidő 11:45 óra.
A Három-forrás erdészháztól a kék jelzésen indulva eleinte egy tisztáson, majd az erdőn át emelkedünk felfelé, keresztezzük a Kis-hát alacsony hegyhátát, majd hosszú szerpentinen ereszkedünk le a Kapor-völgyben lévő útelágazáshoz. Innen a Kapor-völgyben futó aszfaltozott erdei úton enyhe emelkedéssel tartunk felfelé a völgyben, néhány alkalommal keresztezve a Kapor-patakot. Az út jobb oldalán látható a Kriván (2494 m) hatalmas tömbje, a völgy bal oldalát a Liptói-Tátrához tartozó Liptói-tető gerince alkotja, amelynek legmagasabb pontja a Nagy-Kapor-tető. A Kriván alatti, turisták előtt elzárt Nefcer-völgy hatalmas küszöbén található az Alsó-Nefcer-vízesés, amelyhez egy jobbra elágazó rövid ösvényen juthatunk el.

A völgy felső részében tisztásokon és erdős területeken keresztül érjük el a Hincó-völgybe vezető útelágazást. Itt élesen jobbra fordulunk, majd gyorsan leereszkedünk a völgy aljára, keresztezzük a Fenyves-patakot, és megkezdjük a hosszú emelkedést a Hincó-völgyben, a Hincói-patak jobb partján. Az ösvény eleinte erdőben, majd bozótos területen vezet, jobbra tőlünk a Triumetal-gerinc sziklafala, balra pedig a Kapor-csúcs északnyugati válla, a Középső-hát emelkedik. A teraszos völgy felső részén füves-sziklás terepen nagy ívben balra kanyarodik az út, és rövid szerpentineken át érkezünk meg a Felső-Kapor-hágóba. A hágóból a piros jelzésen kavicsos, törmelékes terepen juthatunk fel a Kapor-csúcsra.

FIGYELEM:
Ø  A Kapor-völgyben futó kék jelzésű turistaút a Nefcer-völgy torkolatáról felfelé november 1. és június 15. között a téli zárlat miatt lezárva!
Az út nehézsége: közepesen nehéz, a Hincó-völgyben fárasztó, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Alsó-Nefcer-vízesés – 80 m-es magasságával a Felvidék legmagasabb vízesése a Nefcer-völgy alsó részén.
Ø  A Kapor-csúcsról szép kilátás nyílik a Menguszfalvi-, a Fenyves-tavi- és a Hincó-völgyre, valamint a háttérben a Liptói-Tátra csúcsaira.
Az útvonal teljes hossza: 13,5 km.
Legmagasabb pont: Kapor-csúcs (2363 m)
Legalacsonyabb pont: Három-forrás (1141 m.)
Szintkülönbség: 1222 m.
Lehetséges útvariációk:
Ø  Három-forrás (1141 m) – a kék jelzésen Kis-hát alatti kereszteződés (1104 m, 0:30 ó) – jelzés nélküli elágazás az Alsó-Nefcer-vízeséshez (1160 m) – a zöld jelzés elágazása a Hincó-völgy torkolatánál (1411 m, 2:30 ó) – Hincó-völgy – Felső-Kapor-hágó (2180 m, 2:15 ó) – a piros jelzésen Kapor-csúcs (2363 m, 0:30 ó) – vissza a Felső-Kapor-hágóba (0:30 ó) – a kék jelzésen Nagy-Hincó-tó (1946 m, 0:45 ó) – piros jelzés elágazása a Menguszfalvi-völgyben (1620 m, 0:45 ó) – elágazás a Poprádi-tó mellett (1510 m, 0:30 ó) – Csorbató (1350 m, 1:05 ó). Teljes menetidő 9:05 óra.

Forrás, magassági profil és virtuális túra: http://kamnahory.sk; 250 tátrai túra; Fotó: www.panoramio.com