Olcsó téli kirándulás 2000 méter felett Hír

2015/01/08
Különösebb hegymászó ismeretek nélkül is gyönyörű helyekre lehet eljutni a téli Tátrában. És itt ráadásul olyan dugókkal sem kell megküzdeni, mint az Alpokban. Nyár óta tervezgettük, hogy megmásszuk a Magas-Tátra csúcsait, de egyre csak csúszott a program. Végül november végére sikerült megszervezni egy három napos hosszú hétvégét, de addigra már leesett a hó a hegyekben. Ez sem tudta azonban megtörni lelkesedésünket, csupán kicsit több előkészületet igényelt az utazás.

Meleg kalács várt ránk minden reggel
Az egyetlen nagyobb beruházás, amit egy ilyen túra előtt nem szabad kihagyni, a megfelelő téli bakancs beszerzése. Húszezer forintért már kiváló vízhatlan lábbelit lehet venni, emellett még egy dologra lehet szükség, túrabotra. A hegyről lefelé kaptatva ugyanis nemcsak a térdeket tehermentesíthetjük, hanem a csúszós köveken nagyobb biztonságban is lehetünk. A késő őszi túrázás több szempontból is ideális választásnak tűnt. Még nem indult be a síszezon, de már nincs nyári turistaáradat, ami az árakon is meglátszott. Ždiarban három éjszakára fejenként 25 euróért (7600 Ft) lehetett szobát foglalni. Az árban a reggeli is benne volt, amely ráadásul olyan bőséges és finom volt, akár egy négycsillagos szállodában. A választékban a helyi ételek is megjelentek. Még melegen hozták minden reggel a szomszédos pékségből a diós és mákos kalácsot. A faluban egyébként egymást érik a panziók. A turizmus főként a síelőkön alapul, így – mivel még nem volt elegendő hó a nagyüzemhez – egy kicsit kihalt volt a település. Szállásunkon rajtunk kívül csak magyarok voltak. Igencsak népszerű nálunk a Budapestről 3-3,5 óra alatt elérhető hegyvidék, ami azon is lemérhető, hogy a legtöbb étteremben magyarul is feltüntették a menüt.

Ide csak autóval érdemes jönni
Csütörtökön éjfélkor érkeztünk meg, a sötétségben fel sem tűnt, milyen gyönyörű tájon járunk. Ráadásul a GPS-ünk és a telefonos térképeink sem tudták megmutatni, hol is van a szállásunk. A legalább öt kilométer hosszú faluban mindössze egyetlen utcanév volt, amely megegyezett a falu nevével, így aztán tettünk néhány kört, mire megtaláltuk a szállást. Sajnos autó nélkül igencsak körülményes a Magas-Tátrába eljutni. Bár Poprádtól indul a tátrai kisvasút, egy napba is beletelik, míg Miskolcon és Kassán át eljuthatunk ide. Mivel a Tátra természetvédelmi terület, Szlovákiában a tél beköszöntével a magashegyi utakat és a csúcsok jó részét lezárják a turisták elől. Első célpontunk ezért az egyik legmagasabban fekvő, még elérhető menedékház volt az Ótátrafüredről induló turistaúton. Már a parkolónál akadt kéretlen segítőnk, a reggeli italadagja után egy helyi lakos mindenképpen útba akart igazítani, bár a szlovákon kívül semmilyen nyelven nem tudott. Ennek ellenére lelkesen magyarázott, mi pedig végül megértettük, hogy a hegyi vasút aznap nem működik, és azt is megtudtuk, merre kell mennünk az egyébként látványosan kitáblázott turistaúton. Igencsak limitált szlováktudásunkkal többször megköszöntük a segítséget, de ő csak nem eresztett minket, minden arra jövőtől érdeklődött, ki tud magyarul a segítségünkre lenni.
Az Origo.hu teljes cikke itt olvasható!