Zsári-völgy: Bánya-hegy (Baníkov)–Három-púp (Tri kopy) Hír

2013/10/10
A 2011. év Tátra-szezon záró túrát a Liptó-Tátrában a Zsári-völgyből elindulva a Prislop – Banikov – Hruba Kopa – Tri kopy csúcsok érintésével teljesítettük. Csaba szervezésében, Istvánnal hárman vágtunk neki 2011. október 31-én a kissé havas, kissé jeges és csúszós, vasláncos szakaszokban bővelkedő, izgalmas és látványos túrának.
6:40 kor indultunk a Zsári menedékháztól (Ziarska Chata 1325 m) a zöld jelen. Sarafiovy vízesés, Jalóci-nyereg 1858 m (eddig kb. 2,2 km a táv), innen tovább a mellékgerincen a Prislop csúcsig (2145 m). Kis ereszkedés a havas sziklákon (kb 2070 m-ig vesztettünk szintet, azaz kb. 75 m szintvesztés) majd egy kis mászás a Baníkov csúcsra (2178 m).

Itt értük el a főgerincet, innen látszik északra a Rohácsi-völgy (a Jalóci-nyeregtől idáig balkéz felé a Jalóci-völgyet, jobbkéz felé a Zsári-völgyet láttuk. (Jalóci-nyereg – Baníkov kb. 1,5 km). Innen piros jelzés keletre a főgerincen tovább, Hrubá Kopa (2166 m), 1 km, vaslánc a Baníkovról lefelé. Hrubá Kopa után Tri Kopy (2136 m – a középső csúcsa) kb fél km-re a Hrubá Kopától, vaslánc a három csúcs (Tri Kopy) közötti részeken. Tovább a piroson keletre a Smutná-nyereghez kb. még fél km (Smutné sedlo, 1962 m). Innen utolsó pillantás az északi Rohácsi-völgyre, a távoli Volovecre (2064 m), a Hegyes-Rohács tarajára (2088 m), és a nyereg másik oldalán lévő Placlive-re (2125 m), amit már nem ejtettünk útba. A Rohácsi-völgyben a 4 tóból 3-at láttunk, a nagyobb, befagyott tó a Felső-Rohácsi-tó 1719 m-en van,1,45 hektár, 8,1 m mély, a két kisebb 1650 és 1652 m-en van. Folytattuk utunk lefelé déli irányban a kék jelen a Zsári-völgy felé. 1700 m-en találkoztunk a Zsári-nyereg felől becsatlakozó zöld jellel. A Zsári menedékházhoz (Smutná-nyereg – menedékház kb. 3 km), 15:30-kor érkeztünk, a teljes út kb 8,7 km volt, 1 km/h átlagsebesség. Rövid uzsi szünet és a naplementében pedig indultunk haza.
Csaba útvonal leírását kiegészítve röviden, tömören: nagyon jó volt a túra! Izgalmasak a láncos szakaszok, melyek a Baníkovtól a Tri Kopy csúcsokon át segítik a mászást. Főleg a Tri Kopy szakasz izgis (képek ezt az élményt nem tudják visszaadni). Egyébként a menedékházban az étkezési árak tűrhetőek voltak, az étel finom volt. Az emeletes ágy még elment. Megemlíteném még az érkezésünk napján látható felhőmentes, csodaszép csillagos égboltot, amit sajnos nem sikerült fotózni.
Akinek lehetősége van megcsinálni ezt a túrát, az ne hagyja ki!