Halálos baleset a Liptói-Tátrában Hír

2011/06/03
Szomorú-völgy
Június 1-én, este 9.00 órakor a Zsári menedékház gondnoka a Hegyimentő Szolgálat (HZS) segítségét kérte, miután egy, a házban elszállásolt szlovák turista nem tért vissza aznapi túrájáról. A 31 éves férfi délelőtt tíz órakor egyedül indult el a menedékházból, a ház túrakönyvében aznapi célpontjaként a Liptói-Tátrában található Hegyes-Rohácsot (Ostrý Roháč) és a Placslivét (Plačlivé), visszaérkezésének időpontjaként pedig az este nyolc órát jelölte meg. Mivel a turista a megjelölt időpontban nem érkezett vissza, az előírásoknak megfelelően értesítették a hegyimentőket.

A Hegyimentő Szolgálat szakemberei azonnal hozzáláttak az eltűnt kereséséhez, amelyet azonban a heves esőzés és a köd alaposan megnehezített. A keresésben a Hegyimentő Szolgálat liptói-tátrai regionális központjának 23 tagja, köztük 11 hivatásos hegyimentő vett részt. Az akció során a gerincen találtak egy hátizsákot, majd újabb egy órás keresés után a gerinc északi oldalán, mintegy 150 méterrel a gerinc alatt megtalálták a kereset személyt, aki ekkor már nem adott életjelt.
Aznap a déli órákban erős vihartevékenységet észleltek ezen a területen, ami feltehetően hozzájárult ehhez a szerencsétlen balesethez. A mentésben részt vevők a havas lejtőn kötelek segítségével ereszkedtek le a holttesthez, majd a Szomorú-völgyön (Smutná Dolina) keresztül gyalogosan szállították Zverovkára, ahol átadták az illetékes rendőri szerveknek.

Az ilyen esetek is bizonyítják, hogy a menedékházakban, esetleg egyéb szálláshelyeken is megtalálható túrakönyvek nem haszontalan találmányok, fontos, hogy túránk megkezdése előtt feljegyezzük benne úticélunkat és visszaérkezésünk várható időpontját. Különösen igaz ez akkor, ha egyedül indulunk a hegyekbe.

Fontos tanácsok a túra megkezdése előtt:
- A túra tervezése során figyelmesen tanulmányozzuk a térképet
- Amennyiben szükséges, vegyük igénybe hegyivezető segítségét
- A túrára lehetőleg korán reggel induljunk, és még sötétedés előtt térjünk vissza
- Ruházatunk mindig a szezonnak, a túra nehézségének és hosszának megfelelő legyen
- Használjunk turistatérképet
- Vigyünk magunkkal mobiltelefont (a hegyimentő szolgálat hívószámával)
- Kövessük az információs, figyelmeztető táblák, biztonsági eszközök utasításait
- Tájékozódjunk az aznapra várható időjárásról
- Legyen nálunk elegendő mennyiségű táplálék és ital
- Csakis erőállapotunknak megfelelő túrára induljunk.

Forrás és további fotók: http://www.hzs.sk, http://www.aktuality.sk