Téry-menedékház – Vörös-torony-hágó – Hosszú-tavi menedékház Hír

2014/06/05
A túra kiindulópontja az Öt-tavi-katlan tófalán álló Téry-menedékház (2015 m), amely a Magas Tátra legmagasabban fekvő, egész évben nyitva tartó menedékháza. Ide a Tarajkáról (1285 m) juthatunk el, a piros, majd a zöld jelzést követve, kb. 2,5 órás felmenettel. Amennyiben a Téry-menedékházból indulunk, feltehetően itt töltöttük az éjszakát, ami egyébként nagyon romantikus, tátrai élmény: kár kihagyni. A háztól elindulva a sárga jelzést követjük, ami viszonylag gyors emelkedéssel, hamar felvisz a Pfinn-kilátó (2121 m) oldalába. Érdemes meg-megállni és visszanézni, az Öt-tavi-katlanra való rálátás igazán gyönyörű. Az ösvény sziklás terepen visz tovább a Kis-Nyereghágó-völgybe, ahol jobbra elágazik a Kis-Nyereg-hágóra (2372 m) vezető zöld jelzés. Mi maradva a sárgán, hamar beérünk a Vörös-torony-hágó alá, melynek sziklafala alatti törmeléklejtőt pár szerpentinnel gyűrjük le.

A sziklafal beszállásához érve kezdjük meg a szlovákiai Magas-Tátra legkitettebbnek tartott jelzett útszakaszát. Ez tulajdonképpen egy kb. 150 m magas fal, amelyen a biztonságos feljutást rögzített láncok és vaspántok segítik. Akinek van sziklamászó tapasztalata, az nem fog különösebb technikai nehézségekkel szembesülni, kezdő kalandoroknak azonban a kellő elszántság és a szédülésmentesség mindenképpen előfeltétel! A hágóba érve (2352 m) remek panorámában lehet részünk, mind a magunk mögött hagyott Kis-Tarpataki-völgy, mind pedig az előttünk kinyíló Nagy-Tarpataki-völgy irányába (a Téry-menedékháztól kb. 1 óra 15 perc).

Az ereszkedés meredeken kezdődik, majd egyre kényelmesebben folytatódik és bár végig látható utunk célállomása, a Hosszú-tavi menedékház, még kb. másfél órás út áll előttünk. Ez persze nem gond, mivel a táj gyönyörű, átkelünk a Metélőhagymás-tavakon (2013 m), elhaladunk a Varangyos-tavi-csúcs (2418 m) óriási tömege mellett és nagy ívben kanyarodunk át a völgy túlsó oldalán álló ház felé. Közben visszatekintve megcsodálhatjuk a Vörös-torony (2461 m) gúláját és mellette a Hegyes-tornyot (2360 m), amely meredek falainak köszönhetően a legutoljára elért tátrai csúcsok egyike volt. Lassan megérkezünk a Hosszú-tavi menedékházhoz (1960 m), ahol pótolhatjuk az elveszített energiát és folyadékot. Innen két irányban indulhatunk tovább: a kék jelzés a völgy felé szűk 2 óra alatt visszavisz Tarajkára (1285 m), vagy az ellenkező irányban egy újabb hágó, a Rovátka (2290 m) felé.