Tarajka Vörös-torony-hágó Hír

2013/08/22
Tarajka (1284 m) – a piros jelzésen Rainer-rét elágazás (1304 m, 0:15 ó) – Óriás-vízesés (1340 m, 0:20 ó) – Zamkovszky-menedékház (1475 m, 0:30 ó) – a zöld jelzésen Szepesi-Öt-tó – Téry-menedékház (2015 m, 2:00 ó) – a sárga jelzésen Vörös-torony-hágó alatti elágazás (2040 m) – Vörös-torony-hágó (2352 m, 1:30 ó) – Vadász-lejtő-tavak – Metélőhagymás-tavak (2011 m) – Fuchs-tó (1986 m) – Kitaibel-tavak (1956 m) – Hosszú-tavi menedékház (1960 m, 1:30 ó) – Nagytarpataki-Hosszú-tó (1898 m) – Kanalastorma-tó (1831 m) – Rainer-rét elágazás (1:55 ó) – Tarajka (0:20 ó). Teljes menetidő 8:20 óra.
A Tarajkáról induló, piros jelzésű Felső turistaúton (Tatranská magistrála) indulunk észak felé. Széles, hullámzó úton jutunk el a Rainer-rét feletti elágazásig. A Rainer-kunyhó közelében megyünk át a Nagy-Tar-patak hídján, majd egy hosszan emelkedő egyenes, egy esetben élesen jobbra kanyarodó úton az Óriás-vízesés vashídjához érkezünk. A terep egyre nyitottabbá válik, és szép kilátást kínál a Poprádi-medence irányába. Az ösvény egy éles bal kanyarral két részre osztott hosszú emelkedőn jut egyre magasabbra. Egy enyhe jobbkanyarban egy hatalmas szikla mellet haladunk el, innen főleg téli időszakban szép kilátás nyílik a Kis-Tarpataki-völgyre. Az ösvény ismét bevisz az erdőbe, ahol egy hosszú, elnyújtott bal kanyar, majd egy élesebb jobb kanyar után megérkezünk a zöld jelzés elágazásához. Innen egyenesen tovább immár a zöld jelzésen az erdőben a Zamkovszky-menedékházhoz. A menedékháztól az erdőben mérsékelten emelkedve megyünk tovább a Kis-Tar-patak mentén a felső erdőhatárig, majd törpefenyőben és óriási sziklák között vezető sziklás úton jutunk el a Kis-Tarpataki-völgy középső részén fekvő, Felső-Lomnici-kert nevű hatalmas tisztásra. A tisztást jobb oldalról kerüljük meg, és megérkezünk az Öt-tavi-katlan tófala alá. Rövid, de meredek emelkedővel jobbról közelítjük meg a tófalat, majd hosszú ívben balra indulunk, keresztezzük a Lomnici-csúcs délnyugati lejtőjén eredő patakot. Előttünk emelkedik a meredek Nagy-kaptató, amelyet számos hosszú, köves-sziklás szerpentinen küzdünk le. A Nagy-kaptató a szinte függőleges Sárga-fal kelet felé kinyúló gerincvégződése közelében található hatalmas sziklánál, az ún. Tüzelőkőnél ér véget. Ezután jobbra kanyarodik az út, és az eleinte enyhébb sziklás, majd meredekebb füves-sziklás emelkedő, a Kis-kaptató végén megérkezünk a Téry-menedékházhoz, amely a Szepesi-Öt-tó mellett található.
A menedékháztól az innen induló sárga jelzésen megyünk tovább a Nagy-tó felé, lemegyünk az Öt-tavi-katlan aljára, ahonnan meredeken emelkedünk a Pfinn-kilátó hegyoldala felé. A kilátót balról kerüljük meg, majd bemegyünk a Kis-Nyereg-hágó-völgyecskébe. Itt leereszkedünk a völgy aljára, majd a völgyecske másik oldalán meredek szerpentineken jutunk a Vörös-torony-hágó sziklafala alá, annak jobb oldalán. A hágóba történő feljutást láncok beépítésével tették biztonságossá. A hágóból rövid, de meredek szerpentinen ereszkedünk le a Vörös-torony déli fala alá, majd hosszú, enyhén lejtő traverzálással vágunk át a Vadász-lejtőn, keresztezzük a Varangyos-tavi-csúcs déli lejtőjét, majd a Vadorzó-lejtő felső részét. Innen nagy ívben balra kanyarodik a turistaút a Vadorzó-lapályon található Fuchs-tó felé, majd továbbra is enyhén süllyedve érkezünk a Hosszú-tavi menedékházhoz.
A menedékháztól a kék jelzésen megyünk tovább, az út a ház előtt balra fordul, majd traverzálja a Tar-pataki-hát lejtőjét, elhalad a Nagytarpataki-Hosszú-tó, majd egy rövid láncos szakasz után a Kanalastorma-tó fölött. Innen a törmelékes-sziklás hegyoldalon gyors ereszkedés következik a Nagy-Tarpataki-völgy magasan fekvő völgyküszöbére. A patakon átkelve már enyhébb ereszkedés vár ránk, immár a törpefenyő övezetben, és a Nagy-Tar-patak ismételt keresztezése után a patak jobb oldalán elmegyünk egy hatalmas sziklatömb, egy újabb Tüzelőkő mellett. A völgy szája felé vezető útvonal utolsó része fenyőerdőben vezet, majd hamarosan eljutunk a Rainer-rét feletti útelágazáshoz. Innen a piros jelzésen kényelmesen visszajuthatunk a Tarajkára.
FIGYELEM:
Ø  A Hosszú-tó fölött és a Nagy-Tar-patak felső hídja közelében az út vasláncokkal van biztosítva. Abban az esetben, ha a sziklák nedvesek, csúszósak, az áthaladás különös óvatosságot igényel.
Ø  A Téry-menedékház – Vörös-torony-hágó – Hosszú-tavi menedékház közötti útvonal egyirányú!
Ø  A Téry-menedékház – Vörös-torony-hágó – Hosszú-tavi menedékház közötti útvonal november 1-től június 15-ig a téli zárlat miatt lezárva!
Az út nehézsége: nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Rainer-kunyhó (1320 m)
Ø  Óriás-vízesés (1340 m)
Ø  Zamkovszky-menedékház (1475m)
Ø  Téry-menedékház (2015 m)
Ø  Szepesi-Öt-tó
Ø  Vadász-lejtő-tavak
Ø  Metélőhagymás-tavak (2011 m)
Ø  Fuchs-tó (1986 m)
Ø  Hosszú-tavi menedékház (1960 m)
Ø  Nagytarpataki-Hosszú-tó (1898 m)
Ø  Kanalastorma-tó (1831 m)
Ø  A Vörtös-torony-hágóból szép bár korlátozott a kilátás a Kis- és Nagy-Tarpataki-völgyre.
Az útvonal teljes hossza: 15,53 km.
Ebből emelkedő rész: 7,47 km. (48 %)
Ebből süllyedő rész: 8,07 km. (52 %)
Legmagasabb pont: Vörös-torony-hágó (2352 m.)
Legalacsonyabb pont: Tarajka (1284 m.)
Szintkülönbség: 1091 m.
Összes emelkedés és süllyedés: 1224 m.
Legmeredekebb szakasz felfelé: 300 méter hosszban a Vörös-torony-hágóba felfelé.
Legmeredekebb szakasz felfelé: 350 méter hosszban a Vörös-torony-hágóból lefelé.