Tátralomnic – Kis-Morgás-hágó – Kő-pataki-tó Hír

2013/05/02
Tátralomnic (850 m) – a zöld jelzésen Start átszállóállomás (1164 m, 1:05 ó) – a kék jelzésen Felső-Tátraalji-rét elágazás (1315 m) – Kis-Morgás-hágó (1525 m, 2:15 ó) – Kő-pataki-tó (1751 m, 0:45 ó) – a zöld jelzésen Start átszállóállomás (1164 m, 1:00 ó) – Tátralomnic (0:35 ó). Teljes menetidő 5:40 óra.

A villamos vasút állomásától egyenesen felfelé indulunk, keresztezzük a Tátra körutat, és felmegyünk a Grand Hotel Praha mellett található, a Kő-pataki-tóhoz korábban közlekedő nagykabinos felvonó alsó állomásához. Az egykori felvonó épületétől balra indulunk felfelé, bemegyünk az erdőbe az enyhén emelkedő és kanyargó erdei úton. Az útvonal hosszú szakaszán a felvonó nyomvonalán haladunk, majd az oszlopoktól jobbra térve egy nagy ívű bal kanyarban érkezünk meg a Start átszállóállomás épületéhez.

Az épülettől a kék jelzésű, kellemesen emelkedő erdei úton megyünk tovább. Átmegyünk a Kő-patak hídján, majd keresztezzük a Lejtő-patakot, később pedig elhaladunk egy forrás mellett, ahol esőbeálló is található. Ezután hamarosan megérkezünk a Felső-Tátraalji-réten lévő elágazáshoz. A tisztás után egy darabig egyenesen, majd balra nagy ívben, meredeken megkezdjük az emelkedést a Kis-Morgás-hágó felé. Itt már elérjük a törpefenyő övezetét, az útvonalról szép kilátás nyílik a Poprádi-medencére. A hágót magunk mögött hagyva a Nagy-Morgás déli lejtőjén, a Hunfalvi-katlan alatt, majd a Hunfalvi-csúcs déli lejtőjén hosszan traverzálunk a csillagvizsgáló épülete felé. Az épületnél jelzésünk csatlakozik a piros jelzéshez, majd a Kő-pataki-tó lefolyása felett átívelő hídon át jutunk a felvonók állomásának épületéhez. Innen már a piros jelzéssel együtt haladó zöld jelzésen folytatjuk utunkat, elmegyünk a Kő-pataki menedékház előtt, majd pár perc múlva elhagyjuk a piros jelzést, és továbbra is a zöldön maradva a törpefenyő övezetben megkezdjük a meredek ereszkedést. Keresztezzük a felvonó pályáját, majd később a felvonó alatt haladva érkezünk meg a Start átszállóállomásra, ahonnan még bő félórás ereszkedés vár ránk Tátralomnicig.

Az út nehézsége: közepesen nehéz, egész napos túra.
Az útvonal látnivalói:
Ø  Kő-pataki-tó (1751 m) – a tó a közelben végzett építési munkálatok, különösen a felvonók felső állomásának építkezése során az altalaj megsértése miatt napjainkra kiszáradóban van, csak a tavaszi hóolvadás után telik meg vízzel, nyár végére szinte teljesen kiszárad.
Ø  Kő-pataki menedékház
Az útvonal teljes hossza: 16,9 km.
Legmagasabb pont: Kő-pataki-tó (1751 m)
Legalacsonyabb pont: Tátralomnic (850 m.)
Szintkülönbség: 901 m.
Lehetséges útvariációk:
Ø  Tátralomnic (850 m) – a zöld jelzésen Start átszállóállomás (1164 m, 1:05 ó) – a kék jelzésen Felső-Tátraalji-rét elágazás (1315 m) – Kis-Morgás-hágó (1525 m, 2:15 ó) – Kő-pataki-tó (1751 m, 0:45 ó) – a piros jelzésen Zamkovszky-menedékház (1475 m, 0:50 ó) – Rainer-rét elágazás (1304 m, 0:30 ó) – a kék jelzésen Tátralomnic (850 m, 1:30 ó). Teljes menetidő 6:35 óra.
Ø  Tátralomnic (850 m) – a zöld jelzésen Start átszállóállomás (1164 m, 1:05 ó) – a kék jelzésen Felső-Tátraalji-rét elágazás (1315 m) – Kis-Morgás-hágó (1525 m, 2:15 ó) – Kő-pataki-tó (1751 m, 0:45 ó) – a piros jelzésen Zamkovszky-menedékház (1475 m, 0:50 ó) – Rainer-rét elágazás (1304 m, 0:30 ó) – Tarajka (1284 m, 0:35 ó) – a zöld jelzésen Ótátrafüred (1010 m, 0:30 ó). Teljes menetidő 6:10 óra.
Ø  Tátralomnic (850 m) – a zöld jelzésen Start átszállóállomás (1164 m, 1:05 ó) – a kék jelzésen Felső-Tátraalji-rét elágazás (1315 m) – Kis-Morgás-hágó (1525 m, 2:15 ó) – Kő-pataki-tó (1751 m, 0:45 ó) – a piros jelzésen Zamkovszky-menedékház (1475 m, 0:50 ó) – Rainer-rét elágazás (1304 m, 0:30 ó) – a kék jelzésen Tar-pataki-vízesések elágazás (1200 m, 0:15 ó) – a sárga jelzésen Tátraleszna (915 m, 1:15 ó). Teljes menetidő 6:35 óra.
Forrás és magassági profil: http://kamnahory.sk; 250 tátrai túra; Fotó: vysoketatry.com