Helikopteres mentés a Magas-Tátrában – tanulságokkal Hír

2013/03/20
A legutóbbi túránk egész máshogy sikerült rendkívülire, mint ahogy terveztük. Egy kicsúszás következtében egyikünk olyan sérülést szenvedett, hogy helikopteres mentése vált szükségessé. Alább az ominózus túra beszámolója, adminisztratív tanulságokkal.
Péntek este négyen indultunk el Tátraszéplakra, hogy szombaton kipihenten felvágtassunk a Lengyel-nyereg és a Rovátka érintésével a Rabló házba, majd vasárnap ki tudja még merre tovább.

Reggel minden szépen terv szerint haladt, 7-kor el is indultunk a parkolóból. Az idő a laviny.sk előrejelzésénél kedvezőtlenebb volt: nem sok jót sejtetett, hogy már a fenyőerdőben határozott széllökéseket éreztünk. Ahogy felértünk a törpefenyvesbe, egészen Deltásra váltott a helyzet, maszk, kabát elő. De legalább nem volt kedvünk ácsorogni: 8:20-ra leküzdöttük az első 640 m szintet és a házban voltunk, majd 9 előtt megindultunk a nyereg felé. A ház fölötti meredek szakaszt toronyiránt megnyomtuk léccel a zsákon. A friss hóban nem voltak nyomok előttünk. A hidegben, ködben és havazásban nem volt egy tömegjelenet a hegyen, mondhatni rajtunk kívül senkit nem láttunk. A Lengyel-nyerget még GPS-szel kellett belőnünk a ködben, aztán a egyre gyakrabban kitisztult egy-egy percre. Az idő határozottan javuló tendenciát mutatott. Bizakodóak voltunk, minden esélyünk megvolt rá, hogy délre a Rovátkáig jutunk.
Aztán a Lengyel nyereg-alatt, közvetlenül a láncos szakasz előtt fordult a helyzet kevésbé vidámra. A tíz centi porhó alatt kemény firn volt, így traviztunk a lánc felé. A magam részéről firnvassal gond nélkül elértem a láncot, amikor visszanézve látom, hogy Tamás bakancsban, léccel a hátán jön és kicsúszik. Átbukott két kisebb sziklán, és 50 méter csúszás után tudott megállni. Először nem tűnt súlyosnak a helyzet, aztán perceken belül világossá vált, hogy gond van. Tamás jobb térde olyan sérülést szenvedett, melynek következtében sem behajlítani, sem kinyújtani nem tudta a lábát, de ami a legrosszabb, rá se tudott terhelni.