Halálos kicsúszás a Lengyel-Tátrában Hír

2012/03/04

Vasárnap reggel a Tátrai Önkéntes Mentőszolgálat (TOPR) helikoptere egy férfi holttestét találta meg a Lengyel-Öt-tó völgyében. A helikopter egy másik sérült turista mentésére indult, aki a Svinica közelében kért mentést. A mentés helyét megközelítve a fedélzeten ülők megláttak egy, a havon fekvő emberi alakot. Mint kiderült, a férfit szombat óta eltűntként keresték. A halálos baleset oka feltehetőleg nagy magasságban történő kicsúszás lehetett.

A hétvége második napján ismét több baleset történt Szlovákia magashegységeiben. Sajnos a három halálos áldozatot követelő szombat után ismét életét vesztette egy 26 éves cseh turista az Alacsony-Tátra főgerincén történ balesetben, melynek során 300 méter csúszott lefelé a jeges hegyoldalon, és csak az erdő fái tudták megállítani.
Ma én is az Alacsony-Tátrában túráztam, így személyesen is megtapasztalhattuk, hogy a Hegyi Mentőszolgálat (HZS) munkatársai hágóvas vagy síléc nélkül senki nem engedtek fel a Gyömbérre, egyik irányból sem. A hegyimentővel beszélgetve megbizonyosodtam róla, hogy jól értelmeztem a honlapjukon tegnap olvasott egyik halálos végű baleset leírását. A tegnapi hírben közreadott 26 éves cseh hölgy ugyanis úgy vesztette életét, hogy miközben ő a korongos felvonóval szeretett volna feljutni a Chopok csúcsára, egy ismeretlen snowboardos, aki a lejtőn lefelé száguldott, nekiment a felvonó kötelébe kapaszkodó nőnek, lesodorta őt a felvonóról, aki ezután megállíthatatlan csúszásba kezdett a lejtőn, amit csak az erdő fái tudtak megállítani.
A mai napon szintén egy síalpinista szenvedett balesetet a Nagyszalóki-csúcs közelében, valamint két nap alatt három baleset történt a Felső turistaútnak (Magisztrále) a Tarajka és a Kő-pataki-tó közötti szakaszán.
A HZS honlapján ma kiadott egy figyelmeztetést, az Alacsony-Tátra főgerincét, valamint a hegység néhány egyéb terepét kemény hó és jég borítja, az északi és a déli oldalon egyaránt. Nagy a csúszásveszély, ezért mindenkinek hágóvas használatát javasolják. A HZS megerősíti szolgálatát a térségben, akik megfelelően irányítják a turisták mozgását.
Mint fent írtam, ez valóban így is történt, mi a Gyömbér menedékház felől mentünk fel a Gyömbérre, és rögtön a menedékház fölött megállított egy hegyimentő, aki elmondta, mire kell figyelnünk, valamint azt is, hogy csak hágóvasban közlekedjünk, és fokozottan ügyeljünk a kicsúszásra. Délután, a Kő menedékháznál szintén két hegyimentő tartott ügyeletet, szemünk láttára parancsoltak vissza két fiatalembert, akik a Chopokról a Gyömbérre indultak volna hótalpakon. A két férfi végül is velünk együtt jött le a hegyről. A gerinc valóban jeges, a hóréteg teteje jegesre van fagyva. Egyénként gyönyörű idő volt, fantasztikus hó- és jégalakzatokat fotóztunk, de végig kemény firnes hórétegen kellett haladni. Hágóvas nélkül esélyünk sem lett volna.